dinsdag 9 september 2014

Mevrouw proper

Boodschappen doen is leuk. Echt, ik bewonder de mensen die nieuwe producten en nieuwe smaken uitvinden. Zo stond ik gisteren voor het schap van de schoonmaakmiddelen en ik kon mijn lol niet op. Aanvankelijk kwam ik alleen maar voor een fles schoonmaakazijn en een zak soda, maar na een grondige inspectie van het assortiment kwam ik tot de conclusie dat schoonmaken echt veel leuker en gezelliger kan. Neem nou allesreiniger met essentiële oliën én jasmijn! Man, daar kan ik ter plekke kriebels van in mijn buik krijgen. De omschrijvingen op de flessen worden steeds poëtischer en de geuren en kleuren steeds aanlokkelijker. Gierend van het lachen stond ik met flessen vol schoonmaakmiddelen in mijn armen. Allemaal wilde ik ze uitproberen, de geuren op me in laten werken en het huis van onder tot boven schoon schrobben. Een fles schoonmaakmiddel verwordt zo  een consumptieartikel met een hoge omloop. Nee, mijn eigen zure en zuinige fles schoonmaakazijn, daar komt geen einde aan. En voor de fles vloeibare groene zeep kan ik ook geen warme gevoelens opbrengen. Maar met een keukenkast vol met nieuwe flessen, stuk voor stuk briljant vormgegeven, die beloven je huis met alle gemak, zonder strepen, met neus strelende geuren, hygiënisch én vetvrij schoon te maken, wordt poetsen mijn lievelingsactiviteit. Vast en zeker!
Ja, ik kan er de humor van inzien. Maar meer nog verbaas ik me erover. Dit wilde ik delen met een paar voetbalmoeders langs de lijn. Zij werden ook onmiddellijk enthousiast van mijn kleine verslag van de supermarkt. Vervolgens kreeg ik een opsomming van hun lievelingsmerken, en hoe vaak ze schoonmaken, inclusief schoonmaaktips. Ik geloof dat mijn ironische ondertoon hen enigszins ontging.